Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

czwartek, 21 grudzień 2017 09:57

Dekalog Zdrowia

Napisała

Zdrowie, to nie tylko brak choroby, ale przede wszystkim poczucie pełnego, fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego dobrostanu. Od tysięcy lat szukamy cudownego środka, który mógłby zapewnić nam zdrowie i długowieczność.

Niestety, jak do tej pory nie wynaleziono niczego przełomowego. Pomimo ogromnego postępu i osiągnięć w medycynie, chorób zamiast ubywać to drastycznie przybywa. Obecnie nasze życie może być uratowane, co jeszcze nie tak dawno byłoby niemożliwe, ale nęka nas coraz więcej chorób przewlekłych, które dotyczą już młodych osób.

W ciągu ostatnich 10 lat mojej praktyki, dotarły do mnie setki osób poszukujących "zdrowia". Część z nich była z pewnością zawiedziona, że nie sprzedaję jakiegoś nadzwyczajnego leku na trapiące ich dolegliwości, który zażyją i wszystkie bolączki odejdą w zapomnienie.

Dla wszystkich osób pragnących poprawić swoje samopoczucie, uzupełnić leczenie tradycyjne czy zainteresowanych profilaktyką, opracowałam poniższy "dekalog zdrowia":

I Weź odpowiedzialność za własne zdrowie w swoje ręce

Jest to podstawowe zalecenie, które nie tak łatwo wdrożyć do swojego życia. Powód jest taki, że nikt nas tego nie uczy. Najczęściej mamy zaprogramowane przekonanie, że choroba pojawia się nie wiadomo skąd i należy ją "zanieść" do lekarza, który  powinien szybko oraz skutecznie nas od niej uwolnić. Dalszą konsekwencją takiego myślenia jest wycieczka po kolejnych specjalistach i coraz większe ilości lekarstw. Taką drogę przebyło zarówno większość moich klientów, jak i ja sama. Moim celem nie jest absolutnie odradzanie komukolwiek wizyt lekarskich, a jedynie propozycja zastanowienia się nad tym jak możemy sobie sami pomóc.

II Odżywiaj się skromnie, posiłki komponuj wyłącznie z naturalnych produktów

Na pewno każdy słyszał powiedzenie, że "jesteś tym, co jesz". Całkowicie się z nim zgadzam. Jemy byle co, byle kiedy i byle jak. Większość tzw. chorób cywilizacyjnych bierze się właśnie z niewłaściwego odżywiania. Jakość pożywienia jest fatalna, nafaszerowana chemią, konserwantami, ulepszaczami, hormonami i antybiotykami. Masowa produkcja to wielki biznes i mało kogo obchodzi to, jaki wpływ na nasze zdrowie mają takie produkty. Długowieczne himalajskie plemiona żyją i odżywiają się bardzo skromnie. Ich posiłki składają się z naturalnych składników, bez żadnych wątpliwych dodatków: surowych warzyw i owoców, orzechów ( wykonują z nich również olej), zbóż, ziół, nasion, pełnowartościowego białka zwierzęcego, wody z lodowca. Okresowo głodują. Na co dzień przyjmują mniej niż 2000kcal, jedzą 2 razy dziennie i są pełni energii, radości oraz witalności. Nie znają nowotworów, cukrzycy, nadwagi czy nadciśnienia. Dawno, dawno temu w Polsce żyło się podobnie (z tego co pamiętam, to jeszcze 30 lat temu). Żywność była zdrowsza, prostsza i naturalna. Odżywiano się zgodnie z rytmem natury, każda pora roku charakteryzowała się określonym rodzajem pożywienia a 40 dniowy post przed Wielkanocą stanowił wspaniały, jakbyśmy to teraz nazwali - detoks.

III Znajdź aktywność fizyczną, która będzie sprawiać Ci przyjemność

To oczywiste zalecenie, które wdraża około 40% Polaków (badania CBOS). Niestety jest to domena ludzi młodych, dobrze wykształconych, zamożnych i z większych miast. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z korzyści jakie przynosi aktywność fizyczna, to potężne narzędzie do walki z większością chorób. Najważniejsze, to wykształcenie w sobie nawyku codziennego, minimum 30 minutowego ruchu. Po 3-4 tygodniach będzie to już bezcenna czynność automatyczna, która pozwoli cieszyć się dłuższym życiem w świetnej kondycji fizycznej.

IV Redukuj stres

Do większości trapiących nas dolegliwości przyczynia sią nadmiar stresu. Zajmuje się tym psychosomatyka, dzięki której wiemy, jak duża jest zależność między psychiką a ciałem. Silny lub przewlekły stres może przyczynić się do większości chorób, od nowotworów, schorzeń układu krążenia, układu pokarmowego, skóry, aż po choroby psychiczne, spadek odporności czy bezsenność. Regularna relaksacja to warunek konieczny do osiągnięcia naszego celu jakim jest uczucie pełnego dobrostanu.

V Oddychaj prawidłowo

Oddechem zaczynamy i kończymy nasze życie. Zazwyczaj zupełnie nie zwracamy uwagi na sposób naszego oddychania, które z wiekiem staje się zbyt płytkie. Zwróćmy uwagę na małe dzieci oddychające prawidłowo, czyli przeponowo. Podczas wdechu ich brzuszki rozszerzają się, a gdy wydychają powietrze następuje kurczenie. Taki wdech pozwala płucom pobierać powietrze dolną i środkową częścią, co powoduje lepszą wentylację oraz większą ilość energii i życiodajnego tlenu. Większość dorosłych osób oddycha tylko górnymi partiami płuc. Wdychając powietrze unoszą ramiona, brzuch jest wciągnięty, a niewielka ilość pobieranego powietrza zmusza do zbyt częstego oddychania, co z kolei skraca nasze życie. Permanentne niedotlenienie jest idealną bazą do rozwoju szeregu chorób. Długowieczni jogini rekordziści oddychają 1 raz na minutę. Zwykli śmiertelnicy - 16.

VI Doświadczaj pozytywnych myśli i emocji

Stwierdzenie "jakie myśli - takie życie" jest bardzo prawdziwe. W naszej codziennej gonitwie ostatnią rzeczą jaką analizujemy są nasze myśli i emocje. Nie zwracamy na nie żadnej uwagi. A już na pewno nie wiążemy negatywnych myśli z naszymi dolegliwościami. Tymczasem czarne myśli, pesymizm, ciągłe przywoływanie przykrych czy nieprzyjemnych zdarzeń wpływają mocno destrukcyjnie na nasze organizmy. Każda choroba zaczyna się w umyśle, a potem przejawia się fizycznie. Kiedy nasz umysł zawładnięty jest ponurym spojrzeniem na świat, to nasz mózg reaguje w taki sposób, jakby miało to miejsce w rzeczywistości i wydziela m.in. hormony stresu. Odtwarzając na przykład jakieś traumatyczne zdarzenie z przeszłości, "naprawdę" ciągle je przeżywamy i katujemy się latami, doprowadzając do chorób o podłożu psychosomatycznym. Mózg działa schematycznie, ale wiele możemy go nauczyć. Dlatego odpuśćmy przeszłość, bo już jej nie ma, nie zamartwiajmy się o przyszłość, bo jeszcze nie nadeszła, nauczmy się żyć świadomie - tu i teraz .

VII Nie nadużywaj leków

Zajmujemy 1 miejsce w Europie. W ilości zażywanych lekarstw. Bombardowani reklamami wyrobów farmaceutycznych mamy zakodowane nazwy leków na większość dolegliwości, które kupujemy na potęgę, często za dużo i niepotrzebnie. Zdecydowanie korzystniej dla naszego zdrowia byłoby zastanowienie się nad przyczynami chorób i ich eliminowaniem, a nie nad maskowaniem objawów. Pozostaje jeszcze kwestia skutków ubocznych, które mogą mieć tragiczny finał, nawet przy bardzo popularnych środkach. Paracetamol zawarty jest w wielu lekach przeciwbólowych i na przeziębienie. Jego nadużywanie uszkadza jednak wątrobę (już przy 4g). Przesadzanie z ibuprofenem może doprowadzić do uszkodzenia jelit i zwiększyć występowanie choroby Leśniowskiego-Crohna, reumatoidalnego zapalenia stawów czy SM.

VIII Oczyszczaj organizm

Niewłaściwa dieta, używki, brak ruchu, pasożyty, zanieczyszczone powietrze, wszechobecna chemia (kosmetyki, środki czystości, itd.) sprawiają, że nasze organizmy nie są w stanie na bieżąco usuwać wszystkich toksyn, które latami kumulują się, doprowadzając do różnych zaburzeń. Regularne "porządki" to lepsze zdrowie, doskonałe samopoczucie  i najlepsza profilaktyka na długie lata. Oczyszczanie organizmu rozpoczynamy od jelit, potem porządkujemy wątrobę, nerki, stawy, krew, limfę, naczynia i żyły. Każdy z nas może to wykonać samodzielnie w domu, przy użyciu naturalnych i łatwo dostępnych produktów.

IX Utrzymuj wysoką odporność

Wysoka odporność gwarantuje nam usuwanie atakujących nas bakterii i wirusów, nie dopuszczając do rozwinięcia się infekcji. Dobrze funkcjonujący układ immunologiczny to nasza naturalna siła do walki z potencjalnymi zagrożeniami. Dodatkowo eliminuje komórki martwe i uszkodzone, co jest niezbędne do zapewnienia zdrowia. Na wysoką odporność pracujemy każdego dnia: dietą, eliminacją używek, aktywnością fizyczną, wypoczynkiem, pozytywnymi emocjami, hartowaniem organizmu.

X Rozwijaj się, miej pasje i wolny umysł

To ostatnie i najtrudniejsze "przykazanie", zwłaszcza dotyczące wolnego umysłu. 80% ludzi żyje odruchowo, nie zdając sobie sprawy z własnych programów mentalnych. Żyjąc w określonym systemie, już od najmłodszych lat mamy wpajane określone wzorce myślowe, które powtarzane przez lata zespalają się z nami tak bardzo, że nawet ich potem nie zauważamy. W wieku dorosłym każdy z nas posiada swoje przekonania, które mogą mieć swoją jasną, jak i ciemną stronę. Będą nam pomagać lub szkodzić. Każdy z nas ma swoje własne zdanie niemal o wszystkim, warto jednak wziąć pod rozwagę inne podejścia i opinie. Zdrowie jest naszym największym skarbem, dlatego musimy być świadomi i bardzo czujni, co nam sprzyja, a co pogarsza nasz stan. Nasze życie staje się tym, w co wierzymy. Unikajmy skrajności, poleganie wyłącznie na chemicznych lekach jest tak samo nierozsądne jak korzystanie tylko z szeregu terapii naturalnych. Droga "środka" będzie dla nas najbardziej pożyteczna.

Osoby, które czytają, mają pasje, cele i zainteresowania czują się spełnieni i szczęśliwi, żyją dłużej i zdrowiej.

Czytany 1041 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 21 grudzień 2017 10:14
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Więcej w tej kategorii: Zdrowie psychiczne a religia »

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.