Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

niedziela, 25 luty 2018 08:05

Pranayama

Napisała

W Ajurwedzie, oddychanie jest fizycznym przejawem prany, która stanowi połączenie z umysłem.

Myśl zmienia oddech, a oddech zmienia myśl. Kiedy jesteśmy w stanie ogólnego dobrostanu i mamy świadomość, jak ważne jest prawidłowe oddychanie, wtedy odbywa się to spokojnie, głęboko oraz rytmicznie.

Wystarczy jednak trochę stresu czy innych niedyspozycji i staje się zakłócone, zbyt płytkie czy nieregularne. Kiedy oddychamy zbyt małą powierzchnią płuc narażamy się na spadek ich objętości, zaś za płytko - powoduje rozdrażnienie oraz zmniejszenie wydolności. Obciążamy w ten sposób także układ krążenia.

Pranayama, pochodzi od słów: prana - oddech, siła życiowa, i yama - kontrolowanie, dyscyplina. Kiedy kontrolujemy oddech, jesteśmy w stanie wpływać na umysł. Odkryli to już wedyjscy mędrcy, tysiące lat temu.

Pranajama to ćwiczenia oddechowe, które są jogistycznymi technikami leczniczymi. Ich zdrowotne działanie jest ściśle zależne od prawidłowego wykonania. W związku z tym najlepiej jest zacząć od bezpośrednich, konkretnych wskazówek osoby doświadczonej.

Taki sposób oddychania nie jest automatyczny, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni i który ma nam zagwarantować jedynie przeżycie. To coś znacznie głębszego. Do organizmu osoby ćwiczącej dostaje się spora ilość tlenu, co prowadzi do określonych zmian chemicznych. Natychmiast odczujemy wzrost energii i lepsze samopoczucie oraz odnotujemy spadek ciśnienia i tętna.

Z czasem, oddychanie w określony sposób doskonale oczyści płuca, wzmocni je, zwiększy wydolność, poprawi krążenie, uspokoi układ nerwowy, polepszy pracę serca i innych organów, wprowadzi równowagę w świadomości, a także spokój, radość oraz czystą uważność. Uzyskamy tak potrzebną stabilność oraz kontrolę nad umysłem, emocjami i zmysłami.

Ayurveda odkryła zależność między cyklami oddychania prawym i lewym nozdrzem. Na co dzień w ogóle nie zwracamy na to uwagi, jednak co pewien czas zmieniamy sposób oddychania. Używanie lewego nozdrza pobudza prawą półkulę mózgu, a prawego - lewą.

Lewa półkula to energia męska, czyli logiczne myślenie, agresywność, analiza, ocenianie, konkurowanie, osądzanie. Dodajemy jej energii przez oddychanie prawym nozdrzem.

Prawa półkula to energia żeńska, a więc intuicja, miłość, współczucie, sztuka, praca z wyobraźnią. Dokładamy jej energii oddychając lewym nozdrzem.

W każdym z nas, niezależnie od płci, znajduje się energia zarówno żeńska, jak i męska. Poprzez kontrolowane oddychanie możemy nad nimi panować i je równoważyć. Dzięki temu uzyskujemy energię neutralną i czystą uważność.

Istnieje wiele rodzajów pranayamy: chłodzące, rozgrzewające, uspokajające, wzmacniające, oczyszczające czy równoważące.

Dla osoby o konstytucji pitta odpowiednie będzie wdychanie lewym nozdrzem, a wydychanie - prawym. Do zaciskania i otwierania drugiego nozdrza używamy kciuka i palca środkowego. To ćwiczenie ochłodzi pittę.

Typ kapha powinien wdychać prawym nozdrzem, a wydychać - lewym. Ten sposób wyzwoli ogrzanie.

Osobom vata zaleca się oddychanie naprzemienne, czyli raz wdychać prawym, a raz lewym. Takie oddychanie przyniesie tak potrzebną temu typowi równowagę.

Cierpiącym na otyłość poleca się "oddech ognia", który przyspiesza metabolizm tłuszczu, a oprócz tego zwiększa wydajność płuc, wzmacnia je oraz pomaga przy astmie. Siadamy w wygodnej pozycji, bierzemy głęboki oddech i wydychamy szybko, silnie przez nos. Powinno być wykonywane przez 1 minutę, potem 1 minuta odpoczynku. W sumie ćwiczenie trwa 5 minut.

Oddech chłodzący. Układamy język w "rurkę". Wykonujemy wolny wdech, przełykamy i robimy wydech przez nos. Czujemy napływające chłodne powietrze. Poprawiamy trawienie i przyswajanie, obniżamy ciśnienie krwi, schładzamy ciało oraz obniżamy wysoką pittę.

Czytany 776 razy Ostatnio zmieniany sobota, 10 marzec 2018 08:32
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Artykuły powiązane

Więcej w tej kategorii: « Udvartana Abhyanga »

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.