Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

piątek, 22 grudzień 2017 09:45

Zhanzhuang Qigong - Pozycje siedzące

Napisał

Zwykle podstawową grupę metod treningowych yiquan określa się mianem zhan zhuang - stać jak wbity w ziemię pal. Oprócz pozycji stojących wykorzystywane są także leżące (zobacz ten tekst) oraz siedzące.

W ten sposób można ćwiczenia dostosować do indywidualnych warunków fizycznych, stanu zdrowia, aktualnego poziomu zmęczenia.

Jak już mówiliśmy przy okazji pozycji leżących, we wszystkich ćwiczeniach pozycyjnych, szczególnie z grupy jianshen zhuang podkreśla się znaczenie relaksu. Jednak nigdy nie jest to absolutne rozluźnienie, lecz stanowi odprężenia towarzyszy pewien umiarkowany wysiłek fizyczny, najmniejszy w przypadku pozycji, leżących, największy w przypadku pozycji stojących. Pozycje siedzące sytuują się pośrodku. 

ZUO SHI CAI MIAN TUOBAO ZHUANG

Zuo shi - pozycja siedząca,

Cai mian - deptać bawełnę,

Tuobao - unosić i obejmować,

Zhuang - ćwiczenie pozycyjne (dosłownie: pal).

Zuo shi caimian tuobao zhuang

Usiądź wygodnie na krześle. Stopy spoczywają na podłodze. Odległość między stopami - szerokość barków. Palce stóp skierowane lekko na zewnątrz. Pomiędzy podłogą a podudziem zachowujemy kąt prosty. Podobnie między podudziem, a udem. Wyobraź sobie, że pomiędzy kolanami delikatnie przytrzymujesz balon. Powinieneś mieć odczucie, że stopy spoczywają na podłożu bardzo delikatnie, tak jakby spoczywały na warstwie waty (cai mian - deptanie bawełny - chodzi o kłaczki bawełny zerwane z krzewów i tworzące grubą warstwę). Nie naciskaj stopami zbyt mocno, ani ich nie unoś. Znajdź taki stan, gdy mięśnie nóg są najbardziej rozluźnione. Tułów i głowa wyprostowane. Wzrok skierowany w przód. Oczy mogą być też przymknięte.

Ramiona, tworzą krąg, jakby obejmowały balon. Dłonie na wysokości podbrzusza, wnętrzami skierowane do góry, jakby podtrzymywały balon od dołu. By zmniejszyć wysiłek można też nadgarstki umieścić na udach.

Oddech powinien być swobodny, naturalny. Umysł spokojny, ciało zrelaksowane. By ułatwić sobie osiągnięcie relaksu i wyciszenia skorzystać możemy z różnych form wizualizacji (o których w tym artykule). W tym przypadku możemy także wyobrazić sobie, że nasze ciało unosi się w wodzie w takiej siedzącej pozycji. Woda unosi nasze ciało, lekko nim porusza i masuje je.

ZUO SHI GOUTIAO CHENGBAO ZHUANG

Zuo shi - pozycja siedząca,

Goutiao - zahaczać,

Chengbao - rozpierać i obejmować,

Zhuang - ćwiczenie pozycyjne (dosłownie: pal).

Ta pozycja wymaga nieco większego wysiłku i pozwala na intensywniejszą stymulację organizmu.

Zuoshi goutiao chengbao zhuang

Usiądź w fotelu lub na kanapie. Oprzyj się plecami o oparcie (tułów może być w tym ćwiczeniu odchylony do tyłu - głowa w linii z tułowiem). Siedzisko fotela lub kanapy powinno być dostatecznie długie, sięgając do zgięć kolan, tak by całe uda były podparte. Kolana znajdują się w takiej samej odległości od siebie jak w poprzedniej pozycji (jak w pozycjach stojących). Możesz wyobrazić sobie, że pomiędzy kolanami delikatnie przytrzymujesz balon. Unieś stopy ponad podłoże (zachowane zostaje pewne ugięcie kolan). Palce stóp odwiedzione są nieco do góry (ale bez nadmiernego napięcia), tworząc "zahaczenie" (goutiao). Wyobraź sobie, że pomiędzy grzbietami stóp a piszczelami przytrzymujesz piłki. Podeszwy stóp z kolei oparte są na piłkach leżących na podłożu. Ramiona unieś przed sobą, jakby obejmowały spłaszczony balon (identycznie jak w pozycji chengbao zhuang, opisanej w tym artykule). 

Eliminujemy nadmierne napięcie i odczuwamy odprężenie. Możemy wykorzystać formy wizualizacji typowe dla ćwiczeń jianshen zhuang. Możemy np. wyobrazić sobie, że w takiej siedzącej pozycji nie siedzimy na fotelu, ale jesteśmy "zawieszeni" w wodzie.

Nie tylko pozycje "zdrowotne" mają swoje warianty siedzące, ale również pozycje "bojowe" wykonuje się w siedzeniu. Są to jednak ćwiczenia znacznie bardziej zaawansowane i omówimy je przy innej okazji.

Czytany 843 razy Ostatnio zmieniany piątek, 22 grudzień 2017 09:55
Andrzej Kalisz

www.Yiquan.pl - treningi tai chi, qigong, yiquan: chińskiej, nowoczesnej sztuki walki

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.